60-70% af købsbeslutningen er allerede foretaget, inden der skabes kontakt.

Dine kunder er online og indsamler info om hvordan deres behov for produkt X, eller serviceydelse Y, men er din virksomhed forberedt på at en ny mulig kunde har foretaget 60-70% af købsbeslutningen inden at de tager kontakt til jer?

Når du selv skal købe et produkt eller en serviceydelse, rent privat, så tænker jeg også at du går online og f.eks. gør følgende

  • Foretager en Google søgning
  • Undersøger forskellige leverandør websites
  • Læser en eller flere anmeldelser
  • Spørger dit netværk på forskellig vis hvad deres erfaring er
  • Eller noget helt andet

Sådan gør vi når vi handler privat, og det virker. Så hvorfor skulle vi gøre det anderledes når vi er på arbejde.

Hvordan påvirker din virksomhed købsbeslutningen?

Prøv at forestil dig at du var kunde i stedet for leverandør. Hvilket “billede” får du af markedet?, hvem/ hvilke personer/ virksomheder hjælper dig f.eks med at overskue de muligheder der er i markedet? og er din virksomhed en del af ovenstående? – hvis ikke, så er det kun om at komme igang.

Man kan ikke analysere sig frem til hvilken “vej” at kunderne vælger på købsrejsen

Flere har forsøgt at analysere sig frem til hvilke “veje” en kunde vælger fra de får et behov til de har udvalgt en eller flere leverandører. Det er endnu ikke lykkedes nogen, da vi får vores information på vidt forskellige måder.
Som virksomhed, så kan man kun gøre én ting, og det er at gøre sit bedste på samtlige kontaktparametre man har, så uanset, hvor kunderne møder én i beslutningsprocessen, så får de et positivt og værdiskabende indtryk af virksomheden.

Hvad skal din virksomhed gøre for at påvirke købsbeslutningen?

Du skal gøre følgende:

  • Analysér dig frem til hvilke søgeord dine kunder bruger når de søger
  • Gør brug af disse søgeord på dit website, Sociale medier, medarbejder profiler osv., så din virksomhed fremkommer
  • Få optimeret alle kontaktparametre (website, sociale medier profiler osv.), så bliver kunden godt modtaget – husk at dine medarbejder kan være første kontakt via f.eks. deres personlige LinkedIn profil
  • Få uddannet dine medarbejder i de digitale medier, f.eks. LinkedIn, så de forstår at bruge LinkedIn, de forstår at kommunikere skriftligt og at de ligeledes er dygtige netværkere.
  • Del ud af din viden og deltag i den digitale dialog

Hvis du er interesseret i at høre mere om hvordan du påvirker beslutningsprocessen, så se endnu mere under kategorien: Social Selling eller kontakt os gerne