Social Selling – hvad er det egentligt og hvordan gør man?

Hvorfor Social Selling

Social Selling udspringer af at forbrugeren (dig og mig) har ændret vores indkøbsvaner og den måde hvorpå vi finder information om hvad vi skal købe/ eller hvad vi ikke ved/ eller har af udfordringer vi skal løse.

Hvis vi skal finde information, så går vi online og derfor foregår langt størstedelen af vores søgning via forskellige digitale kanaler både privat og arbejdsmæssigt.

I gennemsnit og på tværs af alle brancher så er ca 60-70% af købsbeslutningen allerede foretaget inden vi kontakter den/de leverandør(er) som vi har udvalgt til at hjælpe os videre (kilde: LinkedIn.com).

BtB virksomheders tilstedeværelse på LinkedIn er derfor blevet vital – da LinkedIn er en vigtigste digital kanal som dine kunder og kommende kunder bruger til at indhente de ca. 60-70% af købsbeslutningen inden de kontakter din virksomhed (og måske også dine konkurrenter).

Her er et eksempel (anonymiseret) fra en af vores kunder som viser kunderejsen på digitale og fysiske kanaler – jo større firkanterne er, jo større aktivitet er der på den respektive fysiske/ digitale kanal.

Hvordan ser kunderejsen ud for din virksomhed?

Ovenstående model er fra en af vores kunder, som har analyseret kunderejsen – virksomheden har erkendt, at hvis de vil bevare og udbygge deres position på markedet, så kræver det at de omdanner sig til en digital version af sig selv på LinkedIn.

De har udarbejdet en strategi for hvordan de implementerer Social Selling i hele organisationen – startende med en mindre pilotgruppe. Implementering er tilpasset specielt til hver virksomhed, så hvis du vil have det rette beslutningsgrundlag for hvordan det kan gøres for din virksomhed, så kontakt os gerne.

Hvad er Social Selling

Social Selling er en anden måde at sælge og markedsføre din virksomhed på. Den afløser ikke jeres nuværende salgsmetoder, men da en større og større del af jeres målgrupper bruger digitale kanaler såsom LinkedIn til at finde ca. 60-70% af de informationer de skal bruge til at få beslutningsgrundlag – så bliver det mere og mere vigtigt for din virksomhed at være digitalt tilstede. Har du brug for at finde ud af hvor stor en andel af dine målgrupper der er tilstede digitalt, så er du velkommen til at kontakte os, så hjælper vi dig med at opnå det rette beslutningsgrundlag.

Social Selling består af 3 faser:

1. Udbyg dit netværk
2. Del ud af din viden, erfaring og ekspertise
3. Engager dig i dit netværk

At sælge uden at sælge

Grundlæggende kan man sige at Social Selling er at sælge uden at sælge, hvilket kan være svært, specielt for en salgsafdeling, hvor man med succes i mange år har solgt via andre salgsmetoder (traditionelt BtB salg).

Det sværeste ved at implementere Social Selling på LinkedIn er ikke at lære at bruge LinkedIn og LinkedIns tekniske funktioner, men det sværeste er at ændre vanerne, rutinerne og nuværende arbejdsprocesser hos dine medarbejdere og udbrede det til hele organisationen. At dine medarbejdere skal sælge uden at sælge, gør også at stort set ALLE medarbejdere kan foretage salg/ generere leads til salgsafdelingen. Det kræver også at alle afdelinger forstår deres rolle ift. Social Selling samt at samarbejdet imellem de forskellige afdelinger styrkes eller forenes via LinkedIn.

Social Selling aktiviteter beskrives officielt flere steder som dette:

Step 1

1) Opbygning af Digitalt Brand og Socialt Netværk

 Der opbygges et troværdigt digitalt brand og virksomhedens organiske netværk opbygges på en struktureret og strategisk måde.

Step 1

Step 2

2) Uddannelse af markedet

Markedet uddannes ved at hele virksomheden/ den enkelte medarbejder deler ud af sin viden, ekspertise og erfaring både indenfor og udenfor jeres fagområde. Dette gøres ved at skrive posts, indlæg, artikler, video, lyd o.l. hvorved man deler denne værdi ud til sit netværk, som deler det videre med deres netværk. Dialogen skabes med de rette beslutningstagere, og dialogen fører til salg

Step 2

Step 3

3) Engagement

Der er også allerede eksisterende dialoger på LinkedIn, hvor det vil være relevant at deltage og tilføre værdi. Herved opstår der dialog og du udbygger samtidig relationer til dit netværk.
Ovenstående dialoger bruges til mødebooking, eller andre soft-lead aktiviteter.

Step 3

Step 4

4) Hvordan

Der findes adskillige ”værktøjer” til at effektiviser/ automatisere ovenstående proces, hvoraf en af de bedste og mest brugte er LinkedIn Sales Navigator. LinkedIn Sales Navigator er et effektivt arbejdsværktøj til mødeforberedelse, lead-generering og opfølgning.

Hvad passer til din virksomhed? – kontakt os gerne og vi giver dig det rette beslutningsgrundlag.

Step 4

Defenition af Social Selling

"Social Selling er kunsten at bruge sociale netværk til at finde, forbinde, forstå og pleje potentielle kunder.Det er den moderne måde at udvikle meningsfulde relationer til potentielle kunder, der holder dig - og dit mærke - forankret, så du er det naturlige første kontaktpunkt, når et emne er klar til at købe"

(kilde: Hootsuite.com)

Skriv til os

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.