Hvorfor er en Social Media Company Policy vigtig?

En Social Media Company Policy er noget af det første vi hjælper virksomheder med, når vi hjælper dem med at skabe virksomhedens digitale brand (se stage 2)

De 3 hovedformål med en Social Media Company Policy er

For at forklare de 2 hovedformål vil jeg gerne starte med af-digitalisere denne dialog, og tage udgangspunkt i hvordan de fleste af os gør i den fysiske verden, når vi møder andre mennesker enten i et fysisk møde, eller via telefonen.

I telefonen, eller til et møde, er vi så i tvivl omkring følgende?:

  • Hvilket tøj vi skal have på til et møde med f.eks. en ny potentiel kunde? (gælder også ved et Skype-møde)
  • Hvordan vi henvender os til personer vi ikke kender (Give hånd, holde øjenkontakt, Ice breaker åbningsdialog o.l.) 
  • At hvis kaffen ikke smager godt, så siger vi stadigvæk ”Tak for kaffe”, (det er selvfølgelig overdrevet, men jeg tænker at I forstår hvad jeg mener)
  • Hvad der er tilladt og ikke tilladt (både skrevne og uskrevne regler)
  • Osv 

Nej, det er vi ikke i tvivl om, da det er helt naturligt for os, da vi er opdraget til hvordan vi er overfor andre mennesker i den fysiske verden – ja, vi har næsten fået det ind med modermælken – MEN det har vi ikke ift. hvordan vi skal agere/ opføre os på de Sociale Medier.

Derfor skal en Social Media Company Policy hjælpe med at få os til at indse, hvordan vi konverterer hvad vi gør i den fysiske verden til hvordan vi gør i den digitale verden. 

Herved bliver medarbejderne mere sikre i at være tilstede i dialogen på de Sociale Medier og jo mere sikker medarbejderen er, jo større aktivitet, hvilket er hvad de 2 hovedformål med en Social Media Company Policy er.

Typiske fejl i en Social Media Company Policy

Her er nogle af de typiske fejl, som jeg er stødt på hos virksomheder jeg har besøgt:

Hvordan udarbejdes en god og effektiv Social Media Company Policy, som vil blive brugt af medarbejderne - Guide

Der er lige så mange måder at udarbejder en Social Media Company Policy på, som der er virksomheder, men her er nogle af de punkter som vi mener skal med:

Gode råd vedr. udarbejdelse af Social Media Company Policy

Rigtig god fornøjelse med at udarbejde en Social Media Company Policy til din virksomhed – jeg læser den gerne igennem, hvis du sender den til mig på hk@linkedsocial.dk.

20% af den samlede danske arbejdsstyrke er i 2020 digitale indfødte

Kontakt os her

Scroll to Top